"Trygge børn sover bedst" - Jeanette Wegge-Larsen

Vil dit barn/baby ikke sove?

 

Medlemslogin

Få adgang til online
kurser eller personlig
coaching nu fra

sovecoach 499 360

Blog Artikler

Skift fra Sommertid til vintertid.

28 oktober 2016
Hot 0 favoured

Går der kuk i sovevanerne når vintertiden kommer? 

Skift fra vintertid til sommertid og omvendt, kan egentlig sammenlignes lidt med rejser til lande med anden tidszone og der tilhørende jet lag. 

Som regel giver det de største udfordringer at rejse mod øst, dvs når man stiller tiden frem, fordi man da skal sove, når det stadig føles som dag… Og på denne tid, hvor vi skal stille urene tilbage, vil det for børnene føles som om, at det er morgen en time tidligere, end uret fortæller os. Og det kan betyde nogle tidlige morgener i en periode. Om aftenen kan man også opleve, at børnene når at blive lidt for trætte, når sengetiden flyttes.

Fordelen ved skift fra sommertid til vintertid er dog, at der trods alt kun er tale om en time. Som regel er det overstået på 4-7 dage, hvis man følger disse 5 råd. 

SOVECOACH´s 5 tips at lette overgangen

1. Dagsrytme: Hav fokus på en fornuftig dagsrytme med faste vågne og sovetider allerede inden skiftet, så dit barn er vant til, at der er struktur på dagen. 


2.Følg den nye tid:  Når skiftet kommer, så følg den nye tid med det samme. Dette gælder start på dagen, lure og sengetid. Hvis man ved, at det plejer at være svært for barnet at skifte, kan man derfor allerede foregribe udfordringerne ved at vække eller lægge barnet til at sove til normal (ny normal) tid den første dag efter skiftet, så man kan starte den nye rytme allerede fra morgenstunden med normale intervaller mellem lurene og normal puttetid. 


3. Tidlige morgener: Hvis børnene vågner for tidligt (inden kl. 6) om morgenen, så gør det samme, som du ville have haft gjort, hvis klokken var 02 om natten, så det bliver tydeligt for barnet, at det ikke er dag endnu. 


4. Vær på forkant: Hvis barnet vågner for meget op om morgenen og tror dagen skal begynde, kan du forsøge at hjælpe barnet allerede INDEN det vågner op og skubbe det videre i den næste søvnfase, ved at putte det med dynen, ae over kinden eller vende det på siden 20-25 minutter inden man ved, at barnet vil vågne op. På den måde kan man være heldig at bryde mønstret på et mere ubevidst plan. 


5. Hav tålmodighed: Hvis du holder dig til den nye tid, så skal det som sagt nok løse sig i løbet af 4-7 dage.

TILMELD mit nyhedsbrev og få artikler som denne direkte i din indbakke. KLIK HER

Foto fra mit følgerbibliotek

10466955 10152507997083215 1875386209 n

0
Jeanette Wegge-Larsen

Author: Jeanette Wegge-Larsen

Powered by CjBlog

sovecoach-kid-image

499kr

 

ONLINE KURSUS

"JA TAK, Lær mit barn at sove". Lær dit barn at sove i tryghed og tillid. 

Kurset giver dig viden og trin for trin redskaber og teknikker.